Pumpapaj med frön och ost

Paj har väl aldrig riktigt varit min grej; någonting onyttigt som man inte blir mätt på är vad jag har tyckt. Med pumpa kvar från helgen och en nyinköpt pajform från söndagens IKEA-besök bestämde jag mig ändå för att ge denna matform en ny chans. Utan att överdriva kan jag säga att resultatet överraskade mig något brutalt; det var fruktansvärt gott! Jag skulle vilja buda över varsin bit till både mor och far på studs, framförallt mor tror jag skulle bli stormförtjust! Pajdegen är av en nyttigare variant, liksom fyllningen, och jag toppade med fetaost, solroskärnor och pumpakärnor. Till detta åt jag mammas selleri- och apelsinsallad - en mycket passande smakupplevelse; att pumpa och apelsin går så bra ihop!

Pumpapaj med frön och ost
4 portioner, 75 minuter

75g smör
75g kesella lätt
2½ dl fullkornsvetemjöl

350g pumpa
175g kesella lätt
2 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
30g fetaost
solroskärnor
pumpakärnor


Smöra en pajform. Skär smöret i kuber och nyp snabbt ihop till en pajdeg tillsammans med den mindre mängden kesella och fullkornsvetemjölet. Tryck ut degen i formen och låt den sedan stå i kylen i ungefär 30 minuter - sätt samtidigt på ugnen på 200 grader. Förgrädda sedan pajskalet i ungefär 10 minuter. Vispa ihop äggen med den större mängden keselle, saltet och pepparn. Riv pumpan grovt och blanda sedan den med smeten. Bre ut fyllningen i det förgräddade pajskalet, smula över fetaosten och strö sedan på önskad mängd pumpa- och solroskärnor. Grädda i ugnen i 25 minuter. Ta ut den, skär i åtta bitar, frys in de du vill spara till en annan gång, och servera övriga med en god sallad och kanske en smörgås!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0