Limpa med katrinplommon

Trots att jag inte alls hade någon ork eller lust till att baka idag, egentligen, så har jag ändå ägnat mig åt brödbakning x2. Först gjorde jag ännu ett långpannebröd med morötter och pumpakärnor, fast med grahamsmjöl istället för råg den här gången, och sedan tyckte jag att det var lika bra att göra en limpa också - när jag ändå var igång och det var tomt i köket. Rågmjöl, lite fullkornsvete och rågflingor låg i grunden och sedan smaksatte jag med generöst med katrinplommon. Det här är ett sådant där bröd som jag tror att mor min skulle tycka väldigt mycket om!

Limpa med katrinplommon
1 bröd, 85 minuter

1 dl fullkornsvetemjöl
3 dl rågmjöl
2 dl fågflingor
4 dl naturell yoghurt
2 tsk bikarbonat
1½ tsk salt
2½ dl katrinplommon


Sätt ugnen på 200 grader. Skär katrinplommonen i mindre bitar. Blanda rågmjöl, fullkornsvetemjöl, rågflingor, salt och bikarbonat i en bunke. Blanda i yoghurten och katrinplommonen och rör om väl. Klä insidan av en 1½-form med bakplåtspapper och klicka sedan ut smeten där i. Bre ut den så att den är slät och hårt packad och grädda sedan långst ner i ugnen i 75 minuter ungefär. Låt brödet svalna och skär det sedan i skivor för infrysning, eller behåll det som en hel limpa i en plastpåse om den går åt de närmaste dagarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0