Lax och pasta med spenat- och pestosås

Tänk, att ett så skralt matförråd kan prestera en så god fredagsmiddag! Min älskade Saltå kvarn-spaghetti var, såklart, med på ett hörn - det är inte mycket kvar av paketet nu. Till denna plockade jag ihop lite av vad jag hade till en grön och mycket god sås och citronstekte söta munsbitar av lax - halleluhja säger jag! Två laborationsrapporter har jag skrivit sedan igår, så nu tar jag fredagskväll - tro det eller ej! Nya tag med studierna tas dock imorgon igen, och då väntar även ett besök av far och bror - ni är så välkomna så!

Lax och pasta med spenat- och pestosås
1 portion, 20 minuter

1 laxfilé
1 portion spaghetti
100g fryst spenat
1 msk pesto
½ dl matlagningsgrädde
1 liten späd purjolök
½ citron
svartpeppar
olivolja
salt


Koka pastan al dente i saltat och livligt kokande vatten. Skär laxen i mindre kuber om ungefär 1½ x 1½ cm. Stek dessa i lite olja och saft från citronen i en panna så att de får en fin färg - krydda med salt och svartpeppar. Tina spenaten och avlägsna så mycket vatten som möjligt. Skiva purjolöken och blanda den med spenaten och tillsätt även peston och matlagningsgrädden. Värm detta i en kastrull och smaka av med salt och svartpeppar. Vänd ner spaghettin och låt allt bli varmt tillsammans innan du lägger upp i en djup tallrik och lägger över de stekta laxbitarna.

Kommentarer
Postat av: Mik

jag tänkte på en sak :D ungefär för hur mycket köper du mat i månaden?

2009-11-14 @ 17:31:23
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0