Långpannebröd med morot och pumpakärnor

Herregud vad jag sprutar inlägg idag! Febern är borta och jag har redan hunnit med både tvättstuga, bakning, hundpromenad och hundmys, och bloggande! Brödet jag bakade är en variant av det jag gjort de senaste gångerna; ett halvgrovt bröd med stor andel råg och fullkorn, rivna morötter och kesella för en härlig saftighet. Den här gången blandade jag även ner pumpakärnor, och kände för att variera mig lite och grädda brödet i en långpanna, dessutom orkade jag faktiskt inte stå och kladda med degen och göra bullar av den. Det doftar nu väldigt gott i korridoren, men brödet ligger nerfryst och får vänta med att bli smakat på tills min nuvarande påse är tom. Jag nöp dock en liten bit i kanten på ett bröd - riktigt smaskigt! Ni får en liten bild på söt-Ebba också; hon låg och sov så gulligt i min sängklädeslösa säng när jag kom upp från köket - kärlek till henne!

Långpannebröd med morot och pumpakärnor
12 bitar, 90 min

1 paket jäst
5 dl ljummet vatten
5 dl fullkornsvetemjöl
6 dl grovt rågmjöl
1½ tsk salt
2 msk valnötsolja
2 morötter
250g lättkesella
1 dl pumpakärnor


Smula ner jästen i en bunke och rör ut det i den liten mängd vatten tillsammans med saltet. Tillsätt resten av vattnet, riv ner morötterna på med den grova delen av rivjärnet och blanda ner kesellan - rör om tills alla klumpar är upplösta. Tillsätt oljan, fullkornsvete- och grovt rågmjöl och pumpakärnor och bearbeta degen en stund för hand. Låt den sedan jäsa under en bakduk i ungefär 20 minuter. Lägg ut ett bakplåtspapper i en långpanna, knåda degen en omgång till och bre sedan ut den i ett jämnt lager där i långpannan. Täck över med bakduken igen, låt jäsa i ytterligare 20 minuter, och sätt samtidigt ugnen på 200 grader. Grädda långt ner i ugnen i 20 minuter, ta ut plåten, skär önskat antal rutor och ställ in i ytterligare fem minuter. Låt brödbitarna svalna invirade i en bakduk ett tag innan de förpackas i plastpåsar, antingen för nedfrysning eller förvaring i skafferi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0