Lammgryta med baljväxter

Lamm är ju bara allderles för gott! Idag i en gryta med linser, kikärtor och lite grönsaker tillsammans med haricot verts och en enkel med god sallad - det var precis vad jag behövde för att mätta och värma min stackars mage efter en heldagslaboration i biokemi och en blåsig hundpromenad. Smaksattes gjorde denna härlighet med lite av det mesta i min kryddkorg och lite kalvfond - mums vad gott! Jag kan även tänka mig att det skulle vara fruktansvärt passande med ett gott bröd att bryta och doppa till!

Lammgryta med baljväxter
1 portion, 30 minuter

125g grytbitar av lamm
120g förkokta kikärtor (½ burk)
60g okokta röda linser (½ dl)
200g hela konserverade tomater (½ burk)
50g frusen bladspenat
50g frusna haricot verts
1 dl vatten
1 morot
3 champinjoner
5 cm purjolök
1 msk italiensk kalvfond
1 vitlöksklyfta
cayennepeppar
svartpeppar
paprikakrydda
spiskummin
kanel
salt


Mät upp linser och vatten i en kastrull. Tillsätt de konserverade tomaterna och dess spad, pressa i vitlöksklyftan, tillsätt skivade morötter och purjolök, kalvfond och lammköttet. Låt detta koka på svag värme i 20-25 minuter. Tina bladspenaten och haricotvertsen enligt anvisningarna på förpackningen. Skär svampen i fjärdedelar, tillsätt dem och smaka av med cayennepeppar, svartpeppar, kanel, salt, paprikakrydda och spiskummin. Vänd i bladspenaten och kikärtorna när några minuter återstår - de ska bara bli varma. Servera grytan tillsammans med de kokta haricotvertsen, en sallad och gärna en bit gott och färskt bröd! 

Kommentarer
Postat av: josefin

sv: jo det har du kanske rätt i. när man väl har börjat äta det är det svårt att sluta. men jag brukar klara mig (än så länge!) med det jag äter (typ 3 hg plockgodis t ex) och då räcker det sen =)

2009-11-12 @ 19:05:15
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: josefin

sv: nästa belöning (som jag får på söndag då jag klarat målet) är kablar jag behöver för att kunna koppla min dator till tvn.. men jag funderar på om jag ska vänta med dem och ge mig nåt annat istället.. typ en ny tunika eller nåt.. =) är sugen på ett par nya skor..

2009-11-12 @ 21:15:48
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Mik

Jag får se vad jag hittar på. Jag har en del att städa ut nu innan jag flyttar. HAde jag dock haft mycket pengar hade jag bakat en massa :D



Det är jobbigt när man inte riktigt vet vad man vill göra. Jag är dock glad att jag läste lite ekonomi, annars hade jag inte vetat att kostvetarprogrammet inte var rätt för mig :) Vad för ämnen kommer du annars läsa nästa termin? Om du inte läser kost A



2009-11-13 @ 10:45:30
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreenm
Postat av: josefin

sv: ska ha uppnått att träna minst tre ggr i veckan, samt inte äta något godis i veckorna, bara lite på helgen :) vilket jag har hållit nu. :)

2009-11-13 @ 17:21:14
URL: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0