Kyckling- och pestospaghetti

Som jag tidigare sagt; det bästa jag vet, just nu, är spaghetti med olika såser - jag skulle kunna leva på det ett bra tag! Fort går det att göra, och det är så mysigt att sitta och rulla upp spaghettin med sked och gaffel, uppkrupen i soffan med en filt och en varm hund. Fredagsmiddagen innehöll fredagskyckling i kombination med pesto i en krämig sås med crème fraiche, mycket gott!

Vad gör jag en fredagskväll när jag har feber och har varit på labbet hela eftermiddagen? Jag skriver rapport på det jag gjort, på engelska, och utbytesstudenterna i korridoren har fest. Tyvärr misstänker jag att de knappt har kommit igång ordentligt ännu, utan kommer att göra det först framåt ett i natt - kul. Min rädsla ligger främst i att de ska äta upp min mat där nere, att något ska gå söner eller att någon ska ta mina skor - då skulle jag bli riktigt ledsen. Vi får se om Ebba kan sova eller om hon kommer rusa runt och bråka hela natten - jag har öronproppar. Jag har tvättstuga åtta imorgon bitti, ännu roligare. Är det då jag ska smälla i dörrarna när jag går upp vid sex?

Kyckling- och pestospaghetti
1 portion, 20 minuter

1 portion spaghetti
1 kycklingfilé
½ dl crème fraiche lätt
1 msk pesto
1 enorm vitlöksklyfta
parmesanost
smör
salt


Koka spaghettin al dente i livligt kokande och saltat vatten. Skär kycklingen i små bitar och bryn den lätt i en klick smör i en stekpanna. Blanda crème fraiche, pesto och pressad vitlök i en skål, och rör sedan ner blandningen i stekpannan tillsammans med kycklingen och låt puttra lätt i ungefär fem minuter. Häll av pastan och vänd ner den i pannan - låt bli varmt tillsammans under några minuter. Lägg upp i en djup tallrik, riv över lite parmesanost och njut sedan genom att äta med sked och gaffel.

Kommentarer
Postat av: tina

Tack för grattishälsning! Pesto kan för övrigt rädda vilken middag som helst när kylskåpet börjar kännas tomt. Trevlig helg!

2009-11-07 @ 10:32:20
URL: http://www.pickipicki.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0