Kyckling med fikonsallad och palsternacka

Nog är det allt bra konstigt, att när jag slänger ihop någonting med målet att mätta magen blir det helt sagolikt gott, men när jag funderar ut någonting för att det ska bli riktigt gott och mysigt på en ruggig söndagskväll så blir det bara något medelmåtta? Jag har bestämt mig för att använda alla godsaker jag fått av mamma och pappa på en endaste gång, och inte sitta och hamstra på dem och riskera att de blir dåliga! Fikonsalladen var jättegod, men hade mått bra av lite balsamvinäger, ugnsrostad palsternacka är alltid toppen, liksom naturell keso - men vad hände med kycklingen? Den smakade liksom... ingenting! Jag kryddade som jag brukar, men det var verkligen smaklökst. Jag måste komma på något bättre till morgondagsens kycklingmiddag!

Kyckling med fikonsallad och palsternacka
1 portion, 25 minuter

150g kycklingfilé
3 palsternackor
1 färskt fikon
3 små tomater i olika färger
romansallad
pistagenötter
valnötter
pumpakärnor
olivolja
svartpeppar
chiliflakes
timjan
keso
salt


Sätt ugnen på 200 grader. Halvera palsternackorna, blanda dem med olivolja, salta och lätt i en ugnsfast form. Pensla kycklingen med olivolja, krydda med salt, svartpeppar, chiliflakes och timjan, lägg i en ugnsfast form och ställ sedan in båda formarna i ugnen där de får tillagas i 15 minuter. Skär fikonet i klyftor, halvera tomaterna, riv salladsbladen och blanda allt med ruccola. Lägg upp salladen på en tallrik, ringla över lite olivolja och salta lätt innan du toppar med pistagenötter och krossade valnötter. Servera tillsammans med den ugnsrostade palsternackan, kycklingen och en klick keso. Strö pumpakärnor över allt det sista du gör.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0