Kanelpytt med honungsröra

Kanel är en krydda som jag verkligen håller av å det grövsta, och i kombination med honung är den rent gudomlig - inte bara på gröten! Kvällens middag var en höstpytt saksatt med dessa två delikatesser där den lite småsöta pumpan, den milda moroten, den uppfriskande palsternackan, de nötiga kikärtorna och den lena potatisen gick perfekt ihop. Dessutom kom den lite småsalta halloumin in och bidrog med både underbar smak och konsistens, och några salladsblad tillsatte lite färg och friskhet. Honungsröran valde jag att göra på lättkesella, men även andra lite småkrämiga och syrliga mejeriprodukter går fint att använda, till exempel matlagsnings-, turkisk eller grekisk yoghurt, för att fullända denna mycket smakfulla lördagsmiddag, såhär en grå, eller snarare becksvart, höstkväll.

Kanelpytt med honungsröra
1 portion, 30 minuter

1 palsternacka
2 morötter
1 potatis
150g butternutpumpa
115g kokta kikärtor (½ tetra förkokta)
30g halloumiost
lättkesella
flytande honung
kanel
smör
salt


Skär palsternacka, pumpa, morätter och potatis i jämnstora tärningar. Smält en ganska generös klick smör i en relativt stor stekpanna och stek på grönsaksbitarna. Krydda med kanel och salt efter egna önskemål och stek i ungefär femton minuter - och blanda om ganska ofta. Skär även halloumiosten i tärningar och tillsätt dem tillsammns med avrunna kikärtor när ungefär fem minuter återstår.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Sv: Ja, det har jag också märkt men överlag tycker jag Saltå är outstanding på det mesta. Deras torkade aprikoser är verkligen helt underbara. Jag är också märkesnörd när det gäller mat. Saltå kvarn är en favorit men jag gillar Coop Änglamark också.

2009-11-07 @ 21:18:45
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Emelie

Pytten vekrar förresten supergod. Jag är kanelberoende eller något. Det är ju så gott. Dessutom är haumlomiost underbart:)

2009-11-07 @ 21:20:12
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Emelie

Sv: Nej, jag har faktist inte besökt Saltås butik men är otroligt sugen på att göra det. Har du varit där? Jag kanske ska passa på att göra det någongång när jag är hos mamma som bor i Nyköping. Inte så långt från Järna med andra ord.



Åh, kanelpasta lät verkligen inte fler. Gör du den vegetarisk får du gärna uppdatera mig. Eller jag kikar ju in här varje dag så jag lär se om du lägger upp receptet här. Nu blev jag otroligt sugen på mat med kanel jag också!

2009-11-08 @ 10:31:09
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Mik

jag vet inte om man kan dra ner det ;P jag ringde bara och sa att jag ville ta bort allt, och fortsätta med allt nästa termin. men jag skall hoppa den kursen jag läser nu så det beror på det

2009-11-08 @ 13:02:03
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0