Indisk daal med blomkål

Det känns som att jag är inne i en period då jag hämtar mycket inspiration från mamma och pappa, och maträtter de lagat under min uppväxt. Här är ännu ett recept som mor min har inspirerat mig till; en variant av indisk daal. Det är en välkryddad gryta med röda linser, kokosmjölk, tomat och spenat som hon fick dille på för några år sedan. Dessutom kom hon med ett hett efterlängtat kryddtillskott till mitt skafferi i helgen - som jag gick loss bland dem idag! Jag trodde i förväg att det skulle bli något halvdant ihopkrafs med mina kylskåpsrester som skulle ätas upp, men inte vara mer än så. Ack så fel jag hade! Åter igen lyckades jag prestera en riktig stjärnsmäll i köket - till och med mamma skulle vara stolt över den varianten!

Indisk daal med blomkål
2 portioner, 20 minuter

½ blomkålshuvud
½ dl russin
gurkmeja
spiskummin
svartpeppar
paprikakrydda
kardemumma
kanel
garam masala
olivolja
salt
färsk persilja

1½ dl röda linser
2 dl krossade tomater
2 dl kokosmjölk
100g bladspenat
svartpeppar
gurkmeja
garam masala
½ gul lök
1 fruktansvärt stor vitlöksklyfta
olivolja
salt

2 portioner basmatiris


Finhacka vitlök och gul lök och fräs lätt i en skvätt olivolja i en kastrull. Tillsätt krossade tomater, kokosmjölk och linserna. Krydda med garam masala, svartpeppar, gurkmeja, salt och spiskummin och låt sedan småkoka i ungefär 10 minuter. Koka riset enligt förpackningsanvisningarna. Dela blomkålen i små buketter. Hetta upp olivolja i en panna och tillsätt blomkål, kardemumma, spiskummin, paprikakrydda, kanel, svartpeppar, garam masala, gurkmeja, salt och vatten - låt detta sedan värmas i ungefär fem minuter och blanda sedan i grovt hackad persilja. Blanda ner bladspenaten i linsgrytan och låt detta puttra vidare i fem minuter till. Servera riset, linsgrytan och blomkålen med en naturell sallad, gärna innehållande tomat och gurka!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0