Grön ärtsoppa med bacon

Ikväll ville jag mysa med en varm soppa och lite gott bröd - det var helt enkelt vad jag längtade efter när jag, tro det eller ej, tvingade mig tog mig tid till en löprunda, trots att något helt annat var planerat. Baconet var jag tvungen att göra av med, så det fick göra de söta små ärtorna sällskap i denna soppa. För den som önskar ett vegetariskt alternativ går det naturligtvis att skippa köttet, men då kan det kanske krävas lite mer sälta av något annat slag. Toppa med lite parmesan kanske? Det lät väldigt gott, vid närmare eftertanke - det måste jag prova någon gång! Till soppan tinade jag två skivor lingonlimpa ur frysen och åt med ost och gurka - nu väntar kemistudierna på mig.

Grön ärtsoppa med bacon
2 portioner, 20 minuter

2 dl frysta gröna ärtor
1 dl matlagningsgrädde
4 dl vatten
½ grönsaksbuljongstärning
1 liten späd purjolök
1½ paket bacon à 140g
svartpeppar


Tina ärtorna enligt förpackningsanvisningarna. Mixa dem sedan med skivad purjolök till en slät massa. Koka upp buljongen och vispa sedan i ärtröran och matlagningsgrädden och låt puttra i ungefär 10 minuter. Om en tjockare konsistens önskas kan soppan redas med tillexempel en matsked maizena. Smaka även av med svartpeppar. Skär baconet i mindre bitar, hetta upp en torr panna och knapersket i den. Lägg sedan baconet på lite hushållspapper så att det överflödiga fettet sugs upp. Häll upp soppan i skålar, toppa med baconbitarna och servera ett gott bröd till!

Kommentarer
Postat av: josefin

sv: Okej! Jag har försökt med frukt, men är sällan sugen på det. Dock är jag inte alls sugen på godis och sånt speciellt ofta. Det är mest lördagskvällarna. Men då brukar jag unna mig. =)

2009-11-10 @ 22:09:54
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: ElinArmour

Hej!

Tänkte bara tipsa om att du kan få en bloggdesign för 20 kronor här:

http://elinarmour.blogg.se/bloggdesign =)

Ta en titt! =)

2009-11-11 @ 08:28:10
URL: http://elinarmour.blogg.se/
Postat av: mikka

för en examen krävs det 180 poäng på dietistprogrammet :) när jag har läst klart kommer jag ha läst 180 p kost, dietetik, psykologi osv + 37.5 juridik och 15 p ekonomi, så det är inga problem. skulle jag dock fortsätta kostvetarprogrammet skulle jag inte ha tillräckligt med poäng eftersom man behöver 30p ekonomi.



h mm, jag skall nog slappa och träna. sedan flyttar jag ju snart, så det är en del att packa osv :)



Hur går det i skolan för dig? jag såg MVG, grattis :)

2009-11-11 @ 08:56:50
Postat av: Emelie

Sv: Jag har också hört att de utelämnar väldigt mycket i filmerna. Jag ska verkligen läsa böckerna någon gång. Har hört mycket gott om storyn i dem. Dock hörde jag en hel del ris om språket och berättartekniken av några av mina kursare i litteraturvetenskap förra året. Bäst när nog att läsa och skapa en egen uppfattning.



Jo, det var en riktigt bra liknelse. Svenska som andraspråk kräver ännu mer av läraren att anpassa efter varje elev. I ordinarie undervisning kan ju nivån på elevernas kunskaper skilja sig ganska mycket åt men i sv2 kan det vara enorma skillnader. En del kan ha varit i Sverige i flera år och en del har bara bott i ett par månader.



Jag kom på en sak med anknytning till Saltå kvarn. Hr du läst deras kokbok? Jag är så sugen på att köpa den men har ingen aning om ifall att den är bra eller ej.

2009-11-11 @ 09:57:04
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0