Grekisk köttfärssås med spaghetti

Mamma, det här skulle du tycka om - det vet jag! Ännu en gång ville jag göra någonting fortfort för att komma ur köket; då jag varit väldigt nere de senaste dagarna, och inte varit vidare social, har mina korridorsgrannar slutat hälsa på mig. Hur som helst, det här var verkligen gott! Tomat, lök, fetaost, zucchini och oliver - kan det vara mer grekland? Och oliverna är från ICAs I love eco, och här med lovar jag att aldrig mer köpa några andra oliver - de här är så fruktansvärt goda, och ekologiska - helt klart prisvärda! Ikväll tänker jag pluggvägra, och även datorvägra - jag är så fruktansvärt kluven, less och trött!

Grekisk köttfärssås med spaghetti
1 portion, 20 minuter

130g nötfärs
1 portion fullkornsspaghetti
1 tomat
100g zucchini
20g fetaost
½ gullök
1 vitlöksklyfta
5 goda oliver
1 dl havregrädde
svartpeppar
ruccola
timjan
salt


Koka spaghettin al dente. Hacka både den gula och den vita löken fint och fräs upp den i en het panna tillsammans med olivolja. Skär zucchinin i relativt tunna kvartar och ge även dem lite färg i pannan. Lägg i köttfärsen och bryn den lätt innan du tillsätter svartpeppar, timjan, salt och grovt hackad tomat. När tomatbitarna börjar gå sönder häller du på grädden och låter den koka in i ungefär 10 minuter. Blanda sedan i spaghettin och värm den några minuter. Vänd i ruccolan och  lägg sedan upp i en djup tallrik och smula över fetaosten, blanda om, och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0