Fikon- och fetafylld kyckling

Då jag misslyckades med att göra mig en god söndagsmiddag igår, så får jag väl låtsas att det är söndag ikväll istället - för nu lyckades jag prestera någonting riktigt bra igen! Fikon, fetaost och kanel är ren riktigt vinnande smakkombination, och fungerar även väldigt bra till lamm vill jag lova - det lagade jag när mamma fyllde år i våras. Dock vill jag minnas att vi hade halloumi istället för fetaost, och det skulle även fungerat här, till kycklingen. Härligt och al denta-kokt råris och en riktigt fräsch sallad tillförde det lilla extra till min middag - liksom en liten topping med crema di balsamico.

Egentligen hade det nog varit läge för en tröst-risotti ikväll; om förra måndagen gick från gråväder till total lycka på ett ögonblick, så var ordningen omvänd idag. Efter förmiddagens föreläsning var jag strålande glad; jag hade förstått en hel föreläsning om fria radikaler och antioxidanter - på engelska! Det är stort för mig, och jag tänkte ringa mamma och berätta den glada nyheten, men jag bestämde mig för att kolla datorn först. Där fick jag beskedet; sammanlagda betyget VG på allmän- och organkemin - jag föll, och föll, och föll. Fruktansvärt, det känns verkligen totalt värdelöst och misslyckat. Som jag har kämpat och jobbat - för ett VG? Det är inte värt någonting alls, och jag är otroligt besviken på mig själv.

Fikon- och fetafylld kyckling
1 portion, 45 minuter

1 portion råris
140g kycklinglårfilé
30g fetaost
½ färskt fikon
olivolja
svartpeppar
kanel
salt
½ citron
½ tomat
gurka
romansallad
ruccola
pumpakärnor
smör
crema di balsamico


Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen - det bör ta ungefär 45 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Dela fikonet i fyra delar och lägg det i mitten av kycklingbitarna tillsammans med hälften av fetaosten. Stäng igen filéerna med tandpetare och bryn dem sedan lätt i lite smöt i en panna, och krydda med svartpeppar, kanel och salt. När de fått en lätt färg på ytan lägger du dem i en ugnsfast form, pressar över lite citronsaft och ställer in dem i ugnen i 15 minuter - kontrolleta att köttet är genomlagat, men tänk på att fikonen kan avge en rosa färg! Skär gurka och tomat i mindre bitar, blanda med hackad romansallad, ruccola, pumpakärnor, olivolja, salt, resten av citronsaften, och eventuellt lite av fruktköttet om du tycker om det! Lägg upp på tallriken och toppa med den andra hälften av fetaosten, lägg upp riset och kycklingpaketen. Ta ur tandpetarna och dekorera hastigt med crema di balsamico.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag tycker din blogg är jätteintressant o ambitiös o utan att känna dig alls vill jag säga: var inte så hård mot dig själv! Du kämpar o ger allt o ibland får man vara nöjd med det, även om du inte nådde hela vägen fram. Ibland måste man tom vara nöjd med att ha försökt så var rädd om dig :-)

2009-11-16 @ 22:48:48
Postat av: Emelie

Sv: Det känns verkligen som att du just nu går igenom samma sak som jag gjorde när jag började plugga. Det var en fruktansvärd period och jag kände mig verkligen otroligt vilsen.



Om du vill kan du lägga till mig på msn. SKrev in adressen i e-postfältet. Vet inte om det var du som la till mig med den mejlen jag har kopplad till min blogg. Använder den bara till bloggmejl så här har du den rätt msn om du vill.

2009-11-17 @ 10:27:39
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0