Fetaostfyllda broccolibiffar

Ja, nu är det tentatider igen, och uppdateringen här kommer lite i otakt - men sådant får man leva med! Även igår gick pluggande bra, även om jag har väldigt dåligt samvete för att jag prioriterade matlagning till både lunch och middag samt ett IKEA-besök framför ytterligare några timmar med böckerna.

Till lunch lagade jag ett par riktigt goda vegetariska biffar från boken Vegetariskt - mat från Trädgårdscaféet Slottsträdgården Ulriksdal, som fick Måltidsakademins pris för bästa vegetariska kokbok 2005. Jag tog den mängd fetaost jag hade hemma, men i receptet är den dubbelt så stor - ta den större mängden om du vill ha dem lite krämigare, och såklart mer fetaostsmakande!

Fetaostfyllda broccolibiffar
2 portioner, 50 minuter

2 dl avorioris
2 potatisar
1 gul lök
125g broccoli
50g fetaost
2½ dl grönsaksbuljong
1 ägg
färsk persilja
svartpeppar
olivolja
salt


Finhacka löken och fräs den lätt tillsammans med riset i olivolja i en kastrull. Slå på buljongen och låt småputtra i ungefär 20 minuter, tills vätskan kokat in. Skär potatisen i små bitar och koka den i lättsaltat vatten tills den är mjuk - ungefär lika länge som riset. Skär broccolin i små bitar och förväll den i saltat vatten i några minuter. Mosa den kokta potatisen och blanda med riset, broccolin och ägget. Tärna fetaosten, hacka persiljan och rör ner även detta tillsammans med salt och peppar. Forma tio jämstora biffar och stek dem gyllene, uppåt tio minuter per sida på medelvärme, i en skvätt olivolja. En sallad och antingen en tomatsås eller naturell yoghurt serveras med fördel som tillbehör!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0