Färgstark kycklinggryta med ris

Mat ska vara god, nyttig och vacker - min middag ikväll var ett typexempel på allt detta! Mina ägon mådde så bra av att inta sin del, och smaklökarna var inte sena att stämma in i lovsången. Mangon och avokadon bidrar med riktigt milda, lena och snälla smaker, morötter och paprika ger lite tuggmottsånd och chilikryddan ger den där rätta hettan som bryter av så bra! För att inte tala om hur mör och god kycklingen blir av att ligga och puttra lite i grädden. Jag köpte Oatlys havregrädde för matlagning med 7% fett när jag var och handlade i helgen, och den var verkligen helt underbar! En härlig smak, lagom konsistens och nyttigare än den vanliga matlagningsgrädden - här har jag funnit en ny vän! Till detta hade jag ett riktigt gott och klibbigt jasmineris - det rekomenderar jag verkligen att ni också har, för det här måste ni prova!

Färgstark kycklinggryta med ris
1 portion, 25 minuter

1 portion jasminris
125g kycklinglårfilé
50g fryst bladspenat
50g fryst mango
1 morot
1 avokado
1 dl havregrädde
4 körsbärstomater
olivolja
svartpeppar
paprikakrydda
chilikrydda
salt


Koka riset enligt förpackningsanvisningarna, och tina bladspenaten och mangobitarna på sämma sätt. Kär kycklingen i strimlor, krydda med chili- och paprikakryddor, svartpeppar och salt och bryn den i olivolja i en stekpanna. Skär moroten i små stavar och lägg till dem tillsammans med grädden och låt puttra ihop i fem minuter. Strimla paprikan, tillsätt den och låt allt puttra vidare i ytterligare fem minuter. Vänd försiktigt ner mango, avokado skuren i mindre bitar, bladspenat och körsbärstomater och värm sedan vidare i ytterligare fem minuter. Servera sedan kycklinggrytan tillsammans med det klibbiga jasmineriset och kanske lite sallad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0