Biff med spenat- och böndinkel

Snabblagad, god och nyttig mat - det tycker jag om! Saker jag inte tycker om: tentaplugg, stormblåst, att vara helt slutkörd och tom i huvudet och att nu när vi äntligen börjar se ljuset i denna organkemitunnel börjar vi redan skymta öppningen till en mycket lång och mycket mörk biokemitunnel...

Till middagen rök min sista portion kokat dinkel - imorgon får jag hitta på något nytt! Jag vill slå ett slag för fryst bladspenat också; otroligt smidigt och väldigt gott! Idag blandade jag spenaten med lite överblivna kidneybönor, salt och dinkel - hur gott blev inte det!? Supergod sallad, kokta haricot verts och en väldigt neutral, men ack så god, stekt biff - det är måndag igen.

Biff med spenat- och böndinkel
1 portion, 20 minuter

1 ryggbiff
1 portion dinkel
100g bladspenat
75g haricot verts
120g kidneybönor (½ burk förkokta)
svartpeppar
salt
smör


Koka dinkelgrynen enligt förpackningsinstruktionerna. Smärt lite smör i en panna och stek biffen så välstekt, eller blodig, du vill - för ett medium plus-resultat kan du sikta på runt åtta minuter per sida på medelvärme, ungefär. Krydda med salt och svartpeppar. Förväll haricot vertsen i saltat vatten någon minut sådär. Blanda bladspenat, kokt dinkel och kidneybönor, och låt detta bli varmt tillsammns på spisen ett tag. Lägg sedan upp tillsammans med haricot verts, sallad och den färdigstekta biffen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0