Äppel- och kanelpasta med valnötter

Det här var nog en av de mest otippade och mest udda maträtter jag komponerat i modern tid. Det blir lätt så när ingredienserna i kylskåpet är kraftigt begränsade och tiden dessutom är knapp - vi skulle ju på bio och fira tentan! Tankegångarna gick ungefär såhär: "pasta går fort, en sås till det - matlagningsgrädde blir bra. Kryddor? Kanel är gott, och äpple passar med kanel, och honung också - och så häller vi på lite timjan, så att det blir lite matsmak på det hela också!". Det var inte bara en galen idé - det var en fruktansvärt god galen idé! Lite efterrättskänsla med en hel del sötma, men en lätt timjansmak fick rätten att hålla sig kvar på middagsbordet. Ni måste våga testa detta!

Äppel- och kanelpasta med valnötter
2 portioner, 15 minuter

2 portioner pasta
1½ stort äpple
1 dl matlagningsgrädde
1 tsk kanel
½ tsk honung
20g valnötter
½ tsk torkad timjan
smör


Koka pastan al dente i saltat vatten. Skär äpplet i skivor och stek i en klick smör tillsammns med hackade hasselnötter. Blanda ner kanel, honung och timjan i matlagningsgrädden och häll den i pannan när äppelbitarna börjat ta färg. Puttra ihop detta i några minuter innan du tillsätter den avrunna pastan och låter detta värmas tillsammns i ytterligare några minuter. Lägg upp på tallrikar och smula eventuellt över lite extra valnötter.

Kommentarer
Postat av: josefin

sv: Hej Josefin, underbart namn;)



Tack så jättemycket! Jag försöker verkligen. Har fallit många gånger, tillbaka i skiten, men det går tillslut även om det är jävligt jobbigt. Ja, det är skönt att publicera det på bloggen, men det som gör mig mest taggad med det är att jag själv ser vad jag gör och dokumenterar det. Får svart på vitt liksom, vad jag har gjort och inte. =)



Tack för alla fina ord!!

2009-11-09 @ 23:03:17
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: josefin

sv: Om man räknar den tiden som jag har kört nu utan att falla tillbaka så är det sedan vecka 34 ungefär. Mina mål är att 1) bli nöjd med min kropp 2) vara hälsosamm 3) vänja mig vid hälsosammare rutiner 4) väga under 85 kilo 5) kunna köpa byxor på "vanlig" klädavdelning. =)

2009-11-10 @ 08:16:58
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Emelie

Sv: Kemi låter minst sagt tungt - speceillt när man inte ser något stopp på det och det är tråkigt. Jag gillade inte alls kemin på gymnasiet vilket nog delvis gjorde att jag halkade in på den banan där jag är i dag. Förvisso har jag vetat sedan jag var 10 år att jag ville bli lärare men på gymnasiet blev det mer och mer klart vilken typ av lärare jag skulle bli.



Den där maträtten verkar verkligen supergod. Jag måste testa något likande. Som du säger - kanel är gott, äpplen passar till och då brukar det bli bra. Det är roligt att experimentera i köket!



Stort GRATTIS till tentan förresten. Du är superduktig! Jag tycker att det är intressant att det finns så många olika betygsskalor på universitetet. Vi har U, G och VG och sen finns det ju de som har bokstäver också. Aja, Grattis än en gång!



Vad tyckte du om Flickan som lekte med elden? Har du sett Män som hatar kvinnor också eller läst böckerna?

2009-11-10 @ 09:01:06
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Mik

svar: jag gör bara så att jag bara läser dietistprogrammet :) det är inga problem, bara det att jag har mycket ledig tid innan nästa termin, det är rätt trist

2009-11-10 @ 10:32:21
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: missh

hey!!



ojdå, va duktigt att kunna

varier så väl!!

Här har du nån som äter köttbullar

varannan dag, hehe!! =D



du får komma hem till mej o

laga mat hehe!!



Efters. dina maträtter är så

annorlunda, men verkar goda o nyttiga -

varför inte öppna en resturang?

det krävs ju att man har ett annorlunda

utbud än konkurrenterna för att lyckas,

och det har ju DU!!



ha en bra dag!

kram på dej*

2009-11-10 @ 10:53:54
URL: http://www.misshart.blogspot.com
Postat av: Mik

svar: nej jag behöver inte läsa något nu. ekonomi har inte med dietistprogrammet att göra så det påverkar inte mina studier som dietist huruvida jag läser ekonomi eller inte :) eller hur var det du tänkte? och eftersom jag har sagt upp CSN bryr de inte sig om vad jag gör i 2 månader nu

2009-11-10 @ 13:26:11
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Emelie

Sv: Okej, jag gillade faktiskt första filmen mer än den andra. Fast båda är väldigt, vädligt bra. Böckerna har jag inte läst men har tänkt att jag ska göra det. Är det bra? Stämmer de väl överens med filmerna?



Jag kommer att bli gymnasielärare i svenska och religion när jag är färdig. Ska även läsa svenska som andraspråk tänkte jag så att jag har tre ämnen. Man kan dock bara ha två ämnen i sin examen så svenska som andraspråk ska jag läsa till vid sidan av. Har undervisat lite i det när jag varit ute på praktik och det är både roligt och väldigt utmanande. Mycket svårare än vad man kan tro och väldigt olikt den "vanliga" svenskan.

2009-11-10 @ 14:53:08
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: josefin

sv: Söt du är :) Du får fråga HUR mycket du vill! =) Tycker det känns bra att någon faktiskt är intresserad av min förändring =)



Jag har inte fått hjälp av någon expert. Dock har jag läst mycket själv på olika nätsidor, fått hjälp och tips av vänner och bekanta och även använt mig mycket av mitt eget sunda förnuft =) Och jag märker själv att jag är mycket gladare om dagarna nu. Det spelar ingen roll om jag är trött och har ont i huvudet, jag är ändå glad och social bland mina vänner. Det känns riktigt bra. Förr om åren när jag åt mycket godis och skräpmat så hade jag liksom knappt någon energi kvar att lägga på andra människor, så jag satt mest längst bak i klassen och skötte mitt liksom.



Har du något bra tips om vad man kan göra om man nu skulle råka vara supersugen på choklad och bara MÅSTEMÅSTEMÅSTE ha? =)

2009-11-10 @ 15:36:58
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Anonym

vilken rolig maträtt:)är den god?

2009-11-10 @ 18:16:19
URL: http://iin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0