Äggröt av råg med apelsin och kanel

En liten försmak på julegröten; råggröt med apelsin och kanel! Med ett ägg med i spelat blir det både godare, matigare och mer proteinrikt. Då jag åt detta till lunch idag hade jag bara ett ägg kvar i mitt tomma kylskåp, men i vanliga fall är det två stycken som gäller för två deciliter rågflingor! En klick keso och julsmakerna russin, kanel och apelsin kändes väldigt bra såhär på första advent. Bråttom hade jag också; korridorsstädning hela förmiddagen och sedan visningsmarathon med pappa - lunchmatlagningen var ingenting som fick ta tid! Middag åt vi på Soul steak house; ett mycket bra ställe - ni får en recension nästa gång jag äter där, jag lovar! nu har vi även handlat min kyl full igen, med andra ord; jag hoppas att jag ska återfå min mat- och matlagningslust!

Äggröt av råg med apelsin och kanel
1 portion, 10 minuter

2 dl rågflingor
4 dl vatten
1 ägg
1 apelsin
russin
keso
kanel
salt


Mät upp rågflingor och vatten i en kastull och koka upp detta. Smaka av med salt och knäck i ägget. Var noga med omrörningen, då det lätt bränner vid, och låt gröten få en fastare konsistens. Skala apelsinen och skär i mindre bitar. Toppa gröten med apelsinbitarna, en klick naturell keso, russin och kanel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0