Vitlökskyckling med ugnsrostade grönsaker

Efter att ha funderat både länge och väl på vad jag skulle ta mig till med de två kycklingfiléerna som låg tinade och väntade på mig fick jag en uppenbarelse. Jag såg gyllenstekta filéer med varma grönsaker och en uppfriskande röra till. I kylskåpet fann jag allt möjligt, men jag plockade ut mina favoriter; rödbetor, morötter och sötpotatis.

Vitlökskyckling med ugnsrostade grönsaker
2 portioner, ca 40 minuter

2 kycklingfiléer
1 vitlöksklyfta
olivolja
salt & peppar

2 morötter
3 rödbetor
1 sötpotatis
parmesanost
olivolja
salt

1 dl lättkesella
2 marinerade soltorkade tomater + 1 tsk marinadolja
1 nypa havssalt
1 näve basilikablad

crema di balsamico

Sätt ugnen på 225 grader. Skala grönsakerna och skär dessa i klyftor. lägg dem sedan på en plåt, eller i en ugnsfast form, ringla över lite olivolja, salta och blanda om med händerna. Finriv lite parmesan över morötterna och ställ sedan in allt i ugnen där det får tå i ungefär 30 minuter. Hacka basilikabladen och somaterna och blanda sedan i dem i kesellan tillsammans med marinadoljan och saltet. Hetta upp olivolja i en stekpanna och lätt i kycklingen. Salta, peppra och riv vitlöksklyftan över filéerna. Genomstek dem sedan på medelvärme. Lägg upp på tallrikar, ringla lite crema di balsamico och servera med lite grönsallad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0