Svartvinbärschutney

Nu börjar det stora arbetet med att ta tillvara på allt vad jag skördar i koloniträdgården. Som bekant är det en herrans massa bär - och där med finns det utrymme för att testa nya saker! Svartvinbärschutney gav jag mig på idag. Det lär passa perfekt till både nötkött och kyckling, men även vilt kan jag tänka mig! Dessutom fick jag möjlighet att använda vår egenodlade mynta, då jag inte hade den timjan som ingick i originalreceptet.

Svartvinbärschutney
1 burk à 250 ml, 1 timme

7 dl svarta vinbär
3 myntakvistar
1½ dl råsocker
3 msk rödvinsvinäger
2 msk riven färsk ingefära
5 msk vatten
½ mycket fint hackad gul lök

Rensa bären noggrannt, hacka löken extremt fint, riv ingefäran och blanda alla ingredienser i en vid kastrull. Låt det hela koka på svag värme tills nästan all vätska förångats - det är en smaksak vilken konsistens chutneyn ska ha! Rör om då och då under kokningen. När du nått önskad konsistens plockar du upp myntakvistarna och låter chutneyn svalna innan du häller upp i en glasbuk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0