Svartvinbärsgrovisar

Nu har jag precis tagit ut en plåt Svartvinbärsgrovisar à la Renée Voltaire ur ugnen. Då min deg var väldigt torr hade jag i lite naturell lättyoghurt - det brukar göra susen i de flesta bröd och tillföra en hel del saftighet och ett unns syrlighet. Det doftar underbart, men jag ska inte prova förrän imorgon till frukosten.


Svartvinbärsgrovisar
10 bullar, cirka 50 minuter (20 min jäsning, 20 min i ugn)


25 g jäst

3½ dl fingervarmt vatten

1½ msk honung

1 nypa havssalt

5 dl grahamsmjöl

3 dl vetemjöl

2 dl rågmjöl

½ dl vetekross

1½ dl svarta vinbär

½ dl naturell lättyoghurt


Sätt ugnen på 200 grader. Blanda jästen i vattnet och tillsätt sedan honungen och havssaltet till bunken och rör om. Rör i resten av ingredienserna och forma sedan bullar och låt dessa jäsa på en smord plåt, under bakduk, i 20 minuter. Jag valde att platta ut mina bröd rejält, men det går även bra att göra dem större på höjden istället! Pensla bröden med vatten efter jäsningen och grädda sedan i 20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0