Kikärtsbiffar

Mat på kolonin kräver en del förberedelser och tankeverksamhet - och igår blev det även en av de där genvägarna som jag egentligen är så emot! Genvägen jag pratar om är en färdigköpt, fryst, grönsaksmix. Smaken är kanon, men jag tycker att man lika gärna kan göra det själv - egentligen! Smeten till kikärtsbiffarna gjorde jag kvällen innan och lät stå över natten, vilket jag tror gjorde gott för konsistensen, men det går nog bra att steka upp dem på direkten också!

Kikärtsbiffar
2 portioner, 40 minuter

1 burk färdigkokta kikärtor (ca 3½dl)
1 ägg
10 cm purjolök
1 vitlöksklyfta
1 morot
1 dl havregryn
salt
sesamfrön
olivolja

1 paket Grön Deli från Findus (Bladspenat, kikärtor&grillad paprika)

turkisk yoghurt
gurka
färsk mynta
färsk persilja
salt

Finriv moroten, mixa kikärtorna och blanda ihop dessa. Tillsätt ägget, pressa i vitlöksklyftan och finhacka purjolöken och rör ned även den. Blanda om väl, salta, och tillsätt havregryn tills smeten går att forma till biffar, för mig gick det åt ungefär en deciliter. Låt eventuellt smeten stå svalt för att få en fastare och mer lättarbetad konsistens, forma annars fyra jämnstora biffar på en gång. Vänd dessa i sesamfröna och stek i olivolja i några minuter på varje sida - ytan ska bli hård och få färg. Värm de frysta grönsakerna i en stor stekpanna, ungefär fem minuter. Tärna gurka, hacka de färska örterna och blanda med yoghhurten. Smaka av med salt och servera yoghurtröran med biffarna och grönsakerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0