Gul hallonsylt

En herrans massa hallon i mitt kylskåp, och de hotar med att förfaras. Frysen är tokfull och både paj och kakor är redan bakat. Lösningen är ju solklar - sylt! Solklar blir även färgen med de gula hallonen som ingrediens; varmt solgul. För traditionell sylt rekomenderas lika delar bär och socker, och för lättsockrad sylt ordineras dubbla mängden bär i relativitet till sockret. Jag tog de hallon och det socker jag hade. Resultatet blev en blandning av de olika alternativen, och det är i sötaste laget, enligt min personliga smak!

Gul hallonsylt
600 ml, 40 minuter

700 g färska gula hallon
470 g syltsocker med pektin

Rensa hallonen väl och lägg dem i en vid kastrull. Blanda i sockret, rör om väl och låt koka livligt i 10 minuter. Rör om då och då, men var försiktig; när du rör om skrapas en hinna bort från bottnen och kokningen ökar och kan skvätta hett socker är inte att leka med! Låt sedan sylten stå och vila och svalna under ungefär 15 minuter innan du häller upp i burkar och dekorera med personliga etiketter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0