Grillad lax med rödbetor

En bordsgrill gör det möjligt att grilla året om, oavsett väder - en sådan föll vi för för något år sedan. Nu kände jag att den stått instoppad i köksskåpet lite för länge och förtjänade en liten luftning. Samtidigt passade jag på att rensa lite i frysen och göra av med två laxfiléer. Underbara rödbetor, och fänkål, gratinerade i ugn med fetaost kompletterade den naturellt kryddade laxen bra med sin sälta och sina unika smaker. Filéerna gick sönder, jag hade dem inne någon minut för länge, men jag försökte pussla ihop en för att kunna presentera en bild iallafall. Naturligtvis går det även bra att steka laxen!

Grillad lax med rödbetor
2 portioner, 60 minuter

2 laxfiléer
5 små rödbetor
½fänkål
50 g fetaost
1 tsk pumpakärnor
1 tsk solroskärnor
olivolja
salt & peppar

Koka upp vatten och koka rödbetorna relativt mjuka, ungefär 25 minuter, i saltat vatten. Sätt ugnen på 225 grader, gärna grilläget. När rödbetorna är färdiga; skölj dem i kallt vatten, skala dem och skär i fjärdedelar eller halvor. Skiva fänkålen grovt. Smörj en ugnsfast form med lite smör och lägg i grönsakerna. Smula över fetaosten, salta och strö över pumpa- och solroskärnorna. Gratinera i ugnen i ungefär 20 minuter - osten ska ha börjat smälta, men fänkålen ska inte få mer än max lite gyllenbrun färg. Grilla laxfiléerna hastigt. I en bordsgrill behövs bara 1 minut på 220 grader, på en vanlig grill rekomenderas 6 minuter per sida. Servera med lite grönsallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0