Äppelbröd

Min största inspirationskälla just nu är boken Smaker från Saltå kvarn. Varje dag bläddrar jag, pärm till pärm, igenom hela boken - flera gånger! Bilderna och recepten väcker en matlagningsglädje hos mig. Igår fastnade jag för äppelbrödet; resultat och recept - voilà!

Äppelbröd från Saltå kvarn
  
1 bröd, 90 minuter (80 minuter i ugn)


2 dl fiberhavregryn

2½ dl dinkelskikt

2½ dl fullkornsdinkelmjöl

½ dl krossade linfrön

½ dl solroskärnor

1 tsk salt

2 tsk bikarbonat

1 rivet äpple

1 msk honung

4½ dl naturell lättyoghurt
 

smör och fiberhavregryn till att bröa formen

Riv äpplet och blanda det i en skål med yoghurt och honung. Blanda de torra ingredienserna separat och tillsätt dem sedan till yoghurtblandningen. Smöra och bröa en avlång form, ungefär 1,5 liter, och klicka sedan i smeten. Grädda brödet längst ned i ugnen i 80 minuter. Ta sedan ut det ur formen och låt det svalna invirat i en bakhandduk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0