Blåbärsfrallor

Små och saftiga frukostbullar där jag får ännu en möjlighet att göra av med lite bär - blåbär! Nejdå, jag har inte snöar in på blåbär just nu, jag lovar. Men det är ju så gott! Och nyttigt! Dessa små blå delikatesser innehpller mängder med antioxidanter, vitaminer och mineraler och bidrar till påsitiva hälsoeffekter på såväl ögon som hjärna. Anledningarna till att äta massor med blåbär är många!

Blåbärsfrallor
14 st, 90 minuter, varav 60 minuter jäsning och 20 miniter i ugn

2 dl blåbär
1 jäst
4 dl sojamjölk, eller annan vätska, fingervarm
6 dl fullkornsdinkelmjöl
4 dl vetemjöl
2 dl lättkesella
1 msk honung
2 tsk salt

Lös jästen i den fingervarma vätskan, tillsätt blåbär, mjölsorterna, honung, salt och kesella och blanda om ordentligt! Se till att allt mjöl går in och att blåbären är relativt jämnt fördelade. Låt degen jäsa i sin bunke, under en bakduk, i 30 minuter. Baka sedan ut frallorna, i önskad form. Jag föredrar lite plattare varianter, och det är på det sättet jag avsatt gräddningen. Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en plåt och låt frallorna jäsa, åter igen under en bakduk, i ytterligare 30 minuter. Grädda sedan bröden i ugnen; börja med 15 minuter, kontrollera, och sätt eventuellt in i ytterligare 5 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0