Banan- och blåbärslimpa

Hunden och jag var ute i skogen och plockade blåbär idag. Eller, rättare sagt, jag plockade blåbär och hon sprang fram och tillbaka och sniffade. Rätt som det var kunde jag inte se henne längre, men hon kom som ett skott varje gång jag ropade - vilken duktig vovve jag har! Efter en halvtimme, eller kanske fyrtiofem minuter, kom jag hem med en halv liter blåbär och en mycket trött Ebba, som somnade på badrumsgolvet - direkt.

Av en del av blåbären bakade jag nu ikväll en banan- och blåbärslimpa, efter ett recept som jag länge spanat in på Mikaelas blogg, med endast ett fåtal personliga justeringar. Medan brödet stod och gottade sig i ugnen var jag ute på en härlig löptur i skymningen. När jag kom hem doftade det ljuvligt och jag fann min skapelse invirad i en linnehandduk på diskbänken för svalning - precis som det ska vara! Två skivor med keso för lite återhämtning innan läggdags; det smakade helt fantastiskt! Lite småkladdigt i mitten - man skulle helt klart kunna servera det som ett nyttigt alternativ till kaka till kaffet, inga problem!

Banan- och blåbärslimpa
ett bröd, 75 minuter varav 60 minuter i ugnen

3 dl rågmjöl
2 dl grahamsmjöl
1 dl boveteflingor
1 dl havregryn
1 dl krossade linfrön
1 dl rågkross
2 tsk bikarbonat
1 ordenlig nypa salt
3/4 msk kanel
2 msk honung
2 mosade bananer
1½ dl blåbär, helst färska
4 dl naturell lättyoghurt

Sätt ugnen på 175 gradet. Blanda alla de torra ingredienserna i en bunke. Mosa bananerna och rör ihop med yoghurten, honungen och blåbären. Tillsätt till de torra ingredienserna och blanda väl med en sked - det krävs en del arbete! Smöra en form och bröa med havregryn. Klicka i smeten och platta till. Grädda längst ned i ugnen i 60 minuter, eventuellt 70. Låt brödet svalna inlindat i en bakhandduk. Njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0