Stekt kycklingfilé med linsgryta

Den här brytan på röda linser är fruktansvärt god, och den påminner väldigt mycket om den indiska daalen. Ikväll behövde jag den goda grytan, och jag jobbade på med frysrensningen genom att komplettera med en en kycklingfilé. Jag tror aldrig att jag har lyckats så bra med stt steka en kycklingfilé förut; den blev jättesaftig, precis lagom kryddad och hade den där perfekta ytan! Jag kan inte släppa min linsgryta riktigt ännu; jag skulle kunna äta den varje dag i väldigt många veckor - den är så vansinnigt god!

Stekt kycklingfilé med linsgryta
1 portion, 20 minuter

½ dl röda linser
1 kycklingfilé
2 dl lätt kokosmjölk
150g fryst bladspenat
5 babyplommontomater
1 msk tomatpuré
½ gul lök
1 stor vitlöksklyfta
småbladig mangold
cayennepeppar
spiskummin
svartpeppar
garam masala
gurkmeja
smör
salt

Stekt kycklingfilé med linsgryta


Tina den frysta bladspenaten. Koka upp kokosmjölken i en kastrull, tillsätt linser, tomatpuré, spiskummin, garam masala, svartpeppar, gurkmeja, salt, pressad vitlök, finhackad gul lök och låt det sedan småkoka på låg värme i 10-15 minuter - rör om ofta! Smält en klick smör i en panna och stek kycklingfilén på medelvärme ungefär 6-7 minuter per sida och krydda den efter smak med svartpeppar, cayennepeppar och salt. Halvera babyplommontomaterna och rör ner dem tillsammans med bladspenaten när några minuter återstår på linsgrytan. Servera sedan kycklingfilén på en bädd av småbladig mangold tillsammans med linsgrytan.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Vilken mumsig linsgryta. Den ska jag testa någon gång :) Dock pågår det dömning av frys här inför julen så det blir inte så mycket matlagning. Har verkligen många matlådor att äta upp...

2009-12-09 @ 14:50:24
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: josefin

sv: haha ja, men det är ändå pinsamt om amn kommer in och orkar 10 minuter för att man tar i för hårt för att man vill visa att man kan coh hänger med, och sn ligger man där död :P pinsamt!!!

2009-12-11 @ 08:21:49
URL: http://sameoldstories.blogg.se/
Postat av: Emelie

Usch, det låter inte bra alls. Hur känner du sig nu? Står du ut en vecka till? Jag hoppas att du får en underbar helg i alla fall! Kram

2009-12-11 @ 12:16:08
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Åhh vad roligt :D Grattis. Hmm, Näringslära för högskola, sedan typ en näringstabell som man köper på nätet, en fysiologibok också ;P Men det står på hemsidan

2009-12-11 @ 16:17:07
Postat av: Emelie

Nu har jag testat lingrytan. Lagade den till mamma och mig till lunch i dag - helt underbar!



Hur har det gått med antagningen?

2009-12-13 @ 17:44:26
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Mikaela

svar: då vet jag var du kommer bo :D Vad roligt, nu har du verkligen hamnat på rätt sida av stan haha :)

2009-12-13 @ 21:59:38
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0