Fisk- och grönsakswok i sesamolja

Lägenhetsköpet är klart! Jag stod med en fiskfilé i ena handen och en purjolök i den andra när pappa ringde och sa att allt som krävdes var en signatur inne på mäklarkontoret - nu! Fisken fick vänta, och istället susade jag iväg på cykeln i -6,5 grader och fullbordade det hela; jag är nu lägenhetsägare - så fruktansvärt skönt!

Väl hemma igen firade jag med en fiskwok. Pappa får jag tacka trippelt idag; till att börja med för allt arbete med lägenhetsaffären, men även för sesamoljan som jag wokade i, och för bidraget med portabellosvampen som deltog - en fruktansvärt god svamp!

Fisk- och grönsakswok i sesamolja
1 portion, 20 minuter

1 vit fiskfilé
1 portion ris
1 paprika
1 morot
10 cm purjolök
½ röd chili
1 portabellosvamp
50g fryst mango
skalet från en fjärdedels lime
sesamolja
soja

Fisk- och grönsakswok i sesamolja


Koka riset enligt anvisningarna på förpackningen. Skär moroten i små stavar, paprikan i strimlor, portabellon i ganska grova bitar, skiva purjolöken och finhacka chilin. Tina den frysta mangon. Woka grönsakerna och mangon i sesamolja i en het stekpanna i ungefär fem minuter. Tillsätt sedan fisken skuren i bitar, körsbärstomaterna, rivet limeskal och smaksätt med soja - woka sedan i ytterligare ungefär fem minuter. Servera woken med riset och ät med pinnar.


Kommentarer
Postat av: Emelie

Ett stort GRATTIS till lägenheten. Jag hoppas att det blir riktigt bra nu! Jag är så glad för din skull!!!

2009-12-02 @ 21:53:20
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Emelie

Ett stort GRATTIS till lägenheten. Jag hoppas att det blir riktigt bra nu! Jag är så glad för din skull!!!

2009-12-02 @ 21:53:35
URL: http://emmlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0