Ädelostfylld kycklingfilé med päron och vildris

När pappa och jag var och handlade sist fick jag en plötslig impuls och plockade med en ädelost i kundvagnen, utan att egentligen ha någon plan för den. Ikväll använde jag en bit för att fylla en fredagskycklingfilé. Det otroligt goda, och saftiga, resultatet avnjöt jag tillsammans med ugnstillagat päron, valnötter, vildris från Saltå kvarn, och sallad! Vägen dit var dock lite problematisk, då ugnen och spisen la av, så som den gör när den stått på i två timmar. Efter det ville den inte sätta på sig igen, riset som stod på kokning under avstägningstiden blav tokfel, och dessutom hade tomaten i min sallad fryst i kylskåpet och smakade ganska läskigt. Men, vad gör det när både kycklingen och päronet blev perfekt?

Ädelostfylld kycklingfilé med päron och vildris
1 portion, 45 minuter

1 portion vildris
1 kycklingfilé
35g ädelost
1 päron
valnötter
olivolja
svartpeppar
salt

Ädelostfylld kycklingfilé med päron och vildris


Koka riset enligt förpackningsinstruktionerna. Sätt ugnen på 200 grader. Skär upp en ficka på längden i kycklingfilén och fyll den med osten. Pensla med lite olivolja, och häll en skvätt i en ugnsfast form innan du lägger i kycklingen. Salta och peppra! Skär ett päron i klyftor eller grova skivor och lägg dem i en egen form. Ställ in båda formarna i ugnen i 15-20 minuter. Kontrollera att kycklingen är genomstekt och servera sedan den med vildriset, sallad och de ugnsstekta päronskivorna. Toppa med krossade valnötter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0