Wasabikryddad lax med krämiga sojabönor

Färdigkokta bönor i all ära, men att blötlägga och koka upp själv är det något visst med ändå. Det känns nyttigare, det smakar godare, och framför allt är det billigare! Redan igår kväll började jag blötlägga mina bönor, så det tar sin lilla tid, men i receptanvisningarna utgår jag från färdigkokta bönor - och då är det här en riktig snabbrätt! Jag fick även tillfälle att använda min favoritkryddblandning; Santa marias Wasabi and sesame. Den är speciell, och bör bara tas fram någon gång ibland för att inte tjatas ut. Ikväll var ett sådant iblandtillfälle, och den passar så bra till lax!

Wasabikryddad lax med krämiga sojabönor
1 portion, 20 minuter

1 laxfilée
wasabi and sesame - krydda
1½ - 2 dl kokta sojabönor (vad jag fick ut av 50g okokta)
1 dl naturell sojayoghurt
½ lime
3 salladsblad
10 cm gurka
körsbärstomater


Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxfiléen på en smord plåt och täck ovansidan med wasabi- och sesamkryddan. Ugnsbaka sedan i mitten av ugnen i ungefär 15 minuter. Halvera körsbärstomaterna, tärna gurkan grovt och riv isär salladsbladen; blanda ihop till en sallad och smaksätt eventuellt med flingsalt. Blanda sojabönorna med yoghurten, riv i skalet och pressa juicen från limen, och rör om. Servera laxen med sojabönorna och salladen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0