Vetefrallor med grahamsmjöl

När vi åt lunch på Ulriksdals trädgårdscafé smakade jag ett fruntansvärt gott bröd! Enligt tjejen i kassan var det bakat på vete- och grahamsmjöl, och när jag bläddrade i deras kokbok fann jag ett bräd med dessa ingredienser - men jag bytte form på det; från limpor till frallor. Jag måste säga att jag lyckades efterlikna deras bröd förvånansvärt bra, men nästa gång ska jag prova med större andel grahamsmjöl då jag egentligen föredrar lite grövre brödsorter.

Vetefrallor med grahamsmjöl
12 bröd, 2½ timme

50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
6 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl + lite mer till utbakning
2½ tsk salt
olivolja
ev. havssalt


Rör ut jästen i det fingervarma vattnet. Tillsätt mjölsorterna och salt, blanda om ordentligt och låt sedan jäsa under bakduk i 60 min. Sätt ugnen på 200 grader. Baka ut degen i 12 bitar, vilket ger ganska stora, luftiga bröd, eller fler om du vill ha en mindre storlek. Låt sedan bröden jäsa ytterligare 45 min under duk. Pensla bröden med olja, och strö eventuellt över lite havssalt; antingen om du tycker om salta bröd eller om du planerar att servera det som tillbehör till soppa. Grädda dem sedan i 30 minuter längst ner i ugnen. Ta ut, låt svalna - njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0