Trädgårdscaféet Ulriksdals slottsträdgård

Runt vårt koloniområde finns ett antal olika uteserveringar, åt olika håll. Ett av dessa ställen är Trädgårdscaféet som ligger i anslutning till Ulriksdals slottsträdgård, med försäljning av allt som rör trädgård och plantering. Bosse Rappne, känd från bland annat Äntligen hemma, är handelsträdgårdens ansikte utåt, men i övrigt är man kända för ett brett sortiment, och många tjänster runt omkring vad det gäller rådgivning, designe och kursverksamheter. Caféet har på helgerna ett extra brett sortiment av bakverk och fikabröd - 15 sorter närmare bestämt! I övrigt serveras sallader, smörgåsar och någon lunchrätt varje dag. Under sommaren har den vegetariska lunchbuffén ett uppehåll, men annars är den också ett populärt alternativ. Vegetariskt och vällagat är annars profilen, och till och med kakorna känns samvetsgoda! En stor uteservering, och ett stort antal bord i en trevlig innemiljö, finns att tillgå - gott om plats alltså!

Tyvärr var potatissalladen jag blev sugen på slut, och jag fick istället nöja mig med en smörgås. Inte att förakta dock! Brödet var fantastiskt gott, och jag bad faktiskt om receptet - så det ska jag försöka mig på på egen hand inom en snar framtid! Innehållet var väl svårt att misslyckas med, i och för sig - mozzarella och tomat, men det var fantastiskt gott! Mor var nöjd hon också - pannkakor med sylt, grädde och lite fruktgarnering njöt hon av. Min nästa njutning var teet jag tog efteråt - rött med hibiskus och vanilj. Det var fruktansvärt gott, och sött! Alla tesorter finns till försäljning, men just denna var slut så vi provade ett med blåbär istället!


Jag är inget stort fan av trädgårdsarbete, odling och växter - men i den här handelsträdgården trivs till och med jag, och inspirationen finner jag också! Krukorna är fantastiska, och jag längtar efter att få välja ut min egen favorit till inflyttningen i Uppsala! Katten som låg och sov på ett bord mitt i butiken gav liksom en ganska bra bild av hela miljön - lugn, fridfull, avslappnad och obesvärad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0