Spaghetti med vitlöksköttbullar i tomatsås

Ljuvliga dofter av köttbullar, vitlök och tomat fyllde vårt hem igårkväll. Efter ett skönt träningspass på gymmet, och cykling i hällregn, var jag sugen på en riktig klassiker; spaghetti med köttbullar! Den här varianten har jag aldrig gjort förut, när bullarna fick sjuda i tomatsås i slutet - och det blev kanon! En smaksättning med kardemumma var till en början lite ovant, men redan efter andra tuggan var jag frälst - det var fantastiskt gott!

Spaghetti med vitlöksköttbullar i tomatsås
2 portioner, 40 minuter

2 portioner spaghetti
275 g nötfärs
2 stora vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
½ msk honung
2 kvistar färsk rosmarin
1 tsk kardemumma
1 tsk torkad timjan
1 tsk salt
1 tsk cayennepeppar
svartpeppar
smör
salt

Blanda köttfärsen med en pressad vitlöksklyfta, timjan, salt, cayenne- och svartpeppar och forma till köttbullar - jag gjode tolv stycken, vilket blev en lagom storlek. Smält lite smör i en stor stekpanna och stek köttbullarna tills de får en lagom fin färg. Häll under tiden upp de krossade tomaterna i en kastrull tillsammans med grovklippta rosmarinkvistar, lite salt och honungen och värm upp den på medelvärme. Sätt på pastavattnet. När köttbullarna fått färg: häll över tomatsåsen, rör om, sänk värmen rejält och låt sjuda under lock under tiden som spaghettin kokar sig al dente. Lägg upp spaghetting i stora, djupa tallrikar, häll över tomatsåsen och toppa med köttbullarna.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0