Sigtuna Delikatess

Mamma och jag stannade till i mysiga Sigtuna, på vår väg till Uppsala, för en lunch idag. Tidigare i våras när vi var där fann vi Sigtuna Delikatess, precis vid torget, och dit gick vi idag igen. Det är en liten mysig butik med försäljning av italienska delikatessvaror, servering av lättare luncher i form av sallader, smörgåsar, soppa, pasta och ytterligare några varmrätter, samt möjligheter till catering. Det är en välkomnande miljö, men utrymmet är inte stort varken vad det gäller servering ute eller inne. Vi valde att ta med oss våra sallader och satte oss istället nere vid vattnet vid ett picknickbord och njöt i sommarvarma vindar.


En relativt billig penning fick vi ge för våra sallader, och vi var båda nöjda! Jag valde en variant där man själv bestämmer en bas och en huvudingrediens samt dressing, och detta drygas sedan ut med sallad och grönsaker. Mina val föll på marinerade bönor med kyckling och hallon och valnötsvinegrett. Jag är ytterst skeprisk emot dressingar av alla de slag och pillade bara lite i min, så den kan jag knappt uttala mig om. Allt annat var hur som helst väldigt gott, och generöst med både kyckling och bönor. Lilla mamma tog en sallad med parmaskinka och mozzarella. Även hon var nöjd, men påpekar att det var väldigt mycket isbergssallad i hennes och att hon inte var mätt. Kaffe ingick det inte heller. Enligt mig är det här helt klart det bästa lunchalternativet i centrala Sigtuna. Vi kikade runt på de omkringliggande serveringarna, men möttes av allt för mastiga prislappar eller typiska "lunchhaksrätter" utan minsta lilla tanke på hälsan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0