Saltå kvarns café

Ett av mina favorit utflyktsmål är helt klart Saltå kvarn. En stor del till detta har naturligtvis butiken, där alla produkter säljs, men även den avslappnade lantmiljön och det välskötta caféet drar sitt strå till stacken. Två gånger tidigare har vi varit här, och i fredags svängde vi in på grusplanen för tredje gången. Först upp till caféet för en efterlängtad lunch! En potatissallad med lax, en vegetarisk tallrik och en extra grönsallad beställdes in - och det är för övrigt nästan hela deras matutbud. Förutom detta finns smörgåsar, både varma och kalla, på eget bröd, hembakade bakverk och hemgjord glass. Vid ett tidigare besök slog jag till på en hummussmörgås - och den var nog, ta mig sjutton, den godaste smörgås jag ätit! En perfekt hummus tillsammans med fräscha grönsaker på ett nybakat rågbröd är för mig en perfekt kombination när en ordentlig mellanmålssmörgås står på önskelistan.

Den här gången stod jag för den vegetariska beställningen, och var nöjd - men inte mycket mer. Tallriken innehöll en tomat- och bönsalsa, vilken var väldigt god, ett gott eget bröd, en frisk grönsallad och en kikärtsröra. Där fann jag något som inte riktigt föll mig i smaken; den var för krämig, alternativt gräddig, helt enkelt - även om de små äppelbitarna friskade upp en aning i den mastiga currysmaken. Grönsalladen vi beställde in extra var enkel - och god; sallad, tomat och gurka, en aning för mycket olivolja och lite vinäger.

Mammas potatissallad med kallrrökt lax kan jag också uttala mig om, då jag ätit den en gång tidigare. Den har en mild smak av senap, är perfekt kryddad med färska örter och potatisen är lagom kokt - och mycket god! Laxen smakar som god kallrökt lax smakar, och allt kompletterar varandra på ett bra sätt, men även här är det aningen för krämigt för min smak. Det hembakade brödet serveras till denna rätt också! Ett besök är något jag verkligen rekomenderar, både för butikens och caféets skull! Vi sitter skönt på verandan i solen och lyssnar på den porlande bäcken och sörplar kaffe, och njuter. Och kaffepriset? Tio kronor om man äter mat - och det är ett gott kaffe!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0