Saltå kvarns butik och en uppskattad present

När jag kliver in i Saltå kvarns gårdsbutik blir jag som ett litet barn i en leksaksaffär; ögonen tindrar, jag vill känna, lukta och läsa på allt - och framförallt ta med mig allting hem! Hela sortimentet säljs, men priserna är inte långt under butikspriserna - även om det varierar lite från vara till vara. Dessutom säljs nybakat bröd, jäskorgar och, en av mina stora inspirationskällor, Saltå kvarns kokbok; Smaker från Saltå kvarn. Inifrån butiken kan man se in i bageriet där det goda brödet bakas, det är lågt i tak och känslan som förmedlas är lite av en gammaldags lanthandel - det ekologiska och biodynamiska genomsyrar hela atmosfären och jag känner mig som en bra människa bara genom att gå in i rummet!



Min glädje visste inga gränser när mamma sa att jag skulle få plocka ihop en startkorg, för max 500 kronor, att ta med till mitt eget köksskåp i det delade köket i Uppsala. Lite som en flyttgröt, sa hon. Jag köpte dock ingen riktig gröt, men väl en del olika flingor och gryner som går att koka gröt på - jag planerar nämligen att plocka med mig både mina havregryn och min påse med mannagryn från skafferiet hemma. Korgen blev efter noga övervägande, och en grov överslagsräkning, fylld till en näst intill olyftbar tyngd och med en prislapp på 483 kronor - ganska bra prickat! De här två kassarna är jag fruktansvärt glad över, och jag fick mer än vad jag todde för de pengarna! Mycket torkade bönor, mina mjölsorter till bakningen och en hel del gryner, och lite ris och pasta. Jag börjar även inse hur länge det här kommer att räcka för mig i ett ensamhussåll! Det enda jag behöver köpa till är färskvaror, såsom mejeriprodukter, frukt, grönsaker och kött - kanon! Jag vet inte hur jag ska kunna visa lilla mamma min oerhörda tacksamhet, jag flög som på små rosa moln ut ur butiken, och får fortfarande ett brett leende på läpparna när jag tänker på det. En liten kaka, eller en sats bullar vore kanske på sin plats - jag måste ju fylla hennes förråd nu innan flytten - hur ska detta annars gå?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0