Saftiga rågbullar

Små ändringar kan göra stora skillnader, det var precis vad jag upptäckte imorse när jag smakade de rågbullar jag bakade sent igår kväll! Jag provade att byta ut en del av vattnet, vilket jag vanligtvis håller mig till som degvätska, mot lättkesella, ökade saltmängden lite och höll mig till råg- och vetemjöl. Bullarna blev väldigt saftiga, men de känns ganska kompakta - så jag gissar att risken finns att de blir torra ganska fort! Läge att frysa in med andra ord. Jag är personligen inte jätteförtjust i att frysa in bröd - det är så svårt att ta en spontan mellanmålssmörgås om det skulle behövas! Jag brukar istället rosta, eller ännu hellre; lägga in brödet i ugnen en liten stund om det börjar bli lite torrt.

Saftiga rågbullar
12 bröd, 3 timmar

50 g jäst
4 dl ljummet vatten
1 dl lättkesella
5 dl rågmjöl
3 dl fullkornsvetemjöl
3 dl vetemjöl
3 tsk salt
1 msk honung
1 msk flytande margarin


Mät upp vattnet i en bunke, smula ner jästen och rör tills alla bitar har löst sig. Tillsätt kesella, salt, honung och flytande margarin. Blanda om och rör sedan ner mjölsorterna. Bearbeta degen för hand ordentligt så lång tid som möjligt, gärna 15-20 minuter. Låt sedan degen jäsa under en duk i 60 minuter. Knåda sedan degen en omgång till, nu möjligen något kortare, snarare 5-10 minuter - för hand. Baka sedan ut bullar och lägg dem på en smord plåt. Sätt ugnen på 200 grader, täck bullarna med en duk och låt dem jäsa i 45 minuter. Ställ in plåten längst ner i ugnen och grädda i 30 minuter. Lägg bröden i plastpåsar så fort som möjligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0