Rosendals trädgårdscafé

Ute på Djurgården ligger en riktig idyll av växtlighet. Rosendals trädgård har både odlingar och försäljning av såväl ätbart som vackert, och inriktingen är ekologisk och biodynamisk odling. Det jag och mamma först möttes av, vid dagens besök, var brist på parkeringsplatser. Det var tokfullt! Om man har möjlighet är det att rekomendera att åka kommunalt - eller cykla! Till slut fick vi en plats och kunde promenera in i den perfekt skötta trädgården. Vi spatserade runt bland färgglada blommor och perfekt raddade trädgårdsland med grödor innan vi kom fram till vårt mål; caféet! Utbudet var imponerande! Allt är hembakat med ekologiska varor, och mycket är egenodlat till och med. Under sommaren erbjuds en varmrätt med kött eller fisk, en soppa, en sallad och matiga smörgåsar - vilka alla varierar från dag till dag beroende på kockens humör och trädgårdens utbud. Sittplatser finns ute och inne, och den som önskar kan även promenera ut med maten i parken där det finns ytterligare bord - och en enorm gräsmatta!

Smaken på den kyckling- och linssallad både jag och mamma föll för var fantastisk! Egenodlade grönsaker och hembakat bröd tillsammans med råvaror med kvalitét - skillnaden känns! Den syns även på kvittot; 145 kronor fick vi betala per portion för kalaset, men tro mig: det var det värt!

Efter maten besökte jag butiken. Där fanns ett utbud av de egenodlade grönsakerna och hembakade brödet, men även en del sylter, honung, müsli, torkad frukt, kokböcker och keramik. Priserna är ju inte direkt några fynd - men ibland känns det helt enkelt som att det är värt det! Ingenting inhandlades dock; vi har egen grönsaksodling på kolonin, och jag bakar allt vårt bröd hemma - men inspriation hämtade jag! Vi gick även upp och spanade in det omtalade Rosendals Wärdshus uppe på en kulle. Med en blick på den otroligt charmiga uteserveringen och lockande menyn beslutade vi oss för att återvända en annan dag - jag återkommer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0