Rågpanerad strömming med potatis

Det här är, vad som enligt mig, är riktig husmanskost! Jag kände mig riktigt duktig när jag stod där och panerade strömmingfiléer - jag tänkte på mormor. Tyvärr måste jag erkänna att när hon gör det har jag aldrig tyckt om det - så jag vet inte varför jag bestämde mig för att själv laga stekt strömming - antagligen för att det var blilligt - men det blev jättegott! Lite läskigt och obehagligt är det allt med de små benen som sitter kvar - men annars var det riktigt smaskigt. Mamma bidrog med färsk dill och potatis från kolonin, och det är ju även det lite speciellt - som en extra krydda! Även här blev det en lunchlåda till morgondagen.

Rågpanerad strömming med potatis
2 portioner, 25 minuter

4 strömmingfiléer
3 stora potatisar
1 citron
1 ägg
rågmjöl
salt
smör
färsk dill


Koka upp saltat vatten och lägg i potatisen. Koka den tills den är mjuk - ungefär 15-20 minuter - tillsammans med dill. Vispa upp ägget i en skål och lägg upp rågmjölet på ett fat. Vänd varje fiskfilé först i ägg och sedan i mjölet. Smält en klick smör i en stekpanna och stek sedan fisken ungefär 2-3 minuter på varje sida, tills paneringen stelnar och blir lite krispig. Dela citronen i fyra delar och servera tillsammans med fisk, potatis och lite sallad - pressa den gärna över både fisk och potatis innan första tuggan avnjuts!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0