Råg- och dinkelbröd med linfrön

Jag är inne i en period då jag provar mig fram bland mjölsorter och smaksättningar i jakten på det perfekta, enkla frukostbrödet. Personligen attraheras jag främst av portionsbröd, då dessa är enkla att frysa och tina vid behov, ta med sig som färdigasmörgåsar och så ser det så mysigt ut med frallformen! Igårkväll gjorde jag ett försök med dinkel, råg och linfrön. Resultatet provsmakades nu på morgonen, och jag är riktigt nöjd! Lagom grovt, en neutral smak som går bra med såväl ost, keso, marmelad, leverpastej, grönsaker eller skinka - variationsmöjligheterna är många! Linfröna ger en låte smånötig karaktär - och är bra för magen, en perfekt start på dagen!

Råg- och dinkelbröd med linfrön
12 bröd, 2½ timme

6 dl dinkelskikt
4½ dl rågmjöl
½ dl krossat linför
50 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt


Smula ner jästen i en väl tilltagen bunke och slå över vattnet. Rör runt ordentligt med en träslev tills jästen har löst sig helt och blanda sedan i salt, linför, dinkelskikt och rågmjöl. Bearbeta degen ordentligt och låt den sedan jäsa under en duk i 60 minuter. Sätt ugnen på 200 grader. Baka ut bröden. Jag gjorde en platta och skar ut tolv bitar för att få lite fyrkantigare bröd den här gången! Lägg dem på en smord plåt och lägg över bakduken igen, och låt jäsa i 45 minuter. Grädda sedan längst ner i ugnen i 30 minuter. Låt bröden svalna i en bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0