Pasta med tomatsås, parma och mozzarella

Sista måltiden hemma blev gårdagens lunch; pasta med tomatsås, parmaskinka och mozzarella. Det är en rätt jag gjort förut när jag haft bråttom - och den är så god! Tyvärr hade vi ingen färsk basilika hemma, det hade verkligen varit pricken över i! För en gångs skulle uteslöt jag vitlöken ur ett recept, vilken jag brukar använda - helt enkelt beroende på att jag hade packat ner vitlökspressen. Till min stora förvåning smakade det faktiskt bättre - jag måste våga avstå från vitlök oftare, även om jag fortfarande älskar den!

Pasta med tomatsås, parma och mozzarella
2 portioner, 15 minuter

2 portioner pasta
60 g parmaskinka
1 paket mozzarella
1 burk hela tomater
1 gul lök
1 tsk råsocker
1 grönsaksbuljongtärning
olivolja
svartpeppar

Finhacka löken och fräs upp den i het olivolja i en kastrull tillsammans med sockret och den nedsmulade buljongtärningen. Häll i tomaterna, mosa dem lätt i kastrullen, krydda med svartpeppar och låt sedan koka på medelvärme i ungefär 10 minuter. Koka under tiden pastan, och riv både osten och skinkan i grova bitar. När pastan är al dente; blanda med tomatsåsen, lägg upp i djupa tallrikar och toppa med parmaskinka och mozzarellaost - vilken smälter underbart i den varma såsen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0