Pasta med ricottafärs

För en tid sedan impulsköpte jag ett paket ricottaost när jag var på Ica - jag tycker att jag har sett det i massor med recept men aldrig haft det hemma. Sedan har det där paketet blivit stående och börjat närma sig sitt utgångsdatum. Igår tog jag tag i det. Det kanske fungerar att ha det med köttfärs, ungefär som köttfärssås? Och visst gick det allderles utmärkt! Italienska smaker med vitlök, basilika och tomat serverat med en god pasta är verkligen att rekomendera. Ricottaost kan alltså inte bara användas med spenat, vilket är det allra vanligaste!

Pasta med ricottafärs
3 portioner, 30 min

3 portioner pasta
300 g nötfärs
1 röd lök
1 vitlöksklyfta
3 tomater
150 g ricottaost
2 msk balsamvinäger
salt & peppar
massor med färsk basilika
olivolja


Finhacka den röda och den vita löken och fräs den lätt i lite olivolja. Tillsätt köttfärsen och bryn den tills den får en fin färg. Vänd då ner ricottaosten och blanda om ordentligt. Skär tomaterna i klyftor och lägg i dem, liksom grovhackad eller riven basilika. Rör ner balsamvinäger och smaksätt med salt och peppar. Lått detta sjuda på svag värme medan pastan kokas - al dente föredrar jag den. Servera pasta och ricottafärs, rör om på tallriken, garnera med basilika och njut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0