Neutralt surdegsbröd i långpanna

Någon gång ska ju vara den första, och idag blev jag av med min surdegsbrödsoskuld! Jag satte en surdegsstart av råg enligt Satå kvarns recept för drygt två veckor sedan, och idag var stunden kommen! Det tog väldigt lång tid, och blev lite konstigt - men trots det väldigt gott! Det är bara att prova sig fram, men det dröjer nog innan jag ger mig på ett surdegsbak igen.

Neutalt surdegsbröd i långpanna
16 bitar, ungefär ett dygn

5 dl kokande vatten
2 dl matvete
1 dl rågkross
2 dl havregryn

1 dl surdegsstart
2 dl vatten
1 dl rågmjöl

5 dl vatten
1 msk honung
3 tsk salt
2 dl dinkelskikt
2 dl rågmjöl
4 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

Kväll dag ett: Mät upp matvete, havregryn och rågkross i en bunke, slå över kokande vatten och rör om. Låt detta stå över natten under lock. I en kastrull mäter du upp surdegen, vattnet och rågmjölet, och låter även detta stå under lock över natten. Det är dock viktigt att det är rumstemperatur på max 20 grader.

Förmiddag dag två: Ta fram en stor bunke och blanda innehållet från de båda kärlen som stått över natten i det. Tillsätt även 5 dl vatten, honungen, saltet, dinkelskiktet, råg-, grahams- och vetemjölet och blanda om. Bearbeta den kladdiga degen noggrant under en lång tid; gärna uppåt 15 minuter om du jobbar för hand. Låt sedan degen jäsa övertäckt i 2 timmar, innan den får jäsa ytterligare 4-5 timmar i kylskåp, fast under folie. Smörj en långpanna och bre ut degen med en degskrapa, även känd som slickepott. Sätt ugnen på 225 grader och låt degen jäsa under en bakduk under tiden som värmen i ugnen uppnås. Grädda sedan längst ner i ugnen i 30-40 minuter. Ta ut långpannan och dela med en rejäl kniv i 16 bitar, eller annat önskat antal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0