Morotssoppa med aprikos

För tillfället jobbar jag på att bli av med en omgång riktigt misslyckade bröd! Ugnen här i mitt delade studentkök fungerade inte riktigt som den hemma, så nu äter jag något skorpliknande istället för smörgåsar. Tro det eller ej, men det passade väldigt bra till den superenkla, men ofattbart goda, soppan jag gjorde till lunch idag. Då fick jag även tillfälle att inviga stavmixerna jag fick i studentpresent av Anna-Carin, Erica och Pernilla, samt provsmaka den vita tryffeloljan jag varit så nyfiken på! Måste jag säga att det även var en rätt som var snäll mot min plånbok?

Morotssoppa med aprikos
1 portion, 20 minuter

150 g morötter
2½ dl grönsaksbuljong
½ dl matlagningsgrädde
3 torkade aprikoser
vit tryffelolja


Koka upp buljongen. Skala och skiva samtidigt morötterna och koka dem sedan i buljongen tills de mjuknat - det tar cirka 10 - 15 minuter. Mixa soppan slät med en stavmixer, rör ner matlagningsgrädden och låt sjuda i ytterligare 5 minuter. Hacka de torkade aprikoserna grovt. Häll upp soppan i en skål, toppa med aprikosbitarna och ringla över lite vit tryffelolja. Servera med ostsmörgåsar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0