Matvetesallad med tonfisk och vita bönor

Enkla och snabba sallader är något av det jag är bäst på - och jag älskar att prova nya kombinationer. Idag utsatte jag mamma för ett av mina senaste infall; en tonfisksallad med en bas på matvete och små vita bönor från Saltå kvarn. Fruktansvärt enkelt, och gott blev det också!

Matvetesallad med tonfisk och vita bönor
2 portioner, 20 minuter

1 dl okokt matvete
1 burk tonfisk i vatten
1 burk små vita bönor
1 avokado
körsbärstomater
grönsallad
olivolja
salt

crema di balsamico


Koka upp knappt två deciliter vatten, tillsätt en nypa salt och häll i matvetet. Låt detta koka på svag värme, under lock, i 15 minuter. Dela tonfisken i mindre bitar med en gaffel, skär avokadon i småbitar och riv salladsbladen grovt. Skölj bönorna i kallt vatten och blanda allt i en stor skål. Lägg upp på tallrikar och toppa med halverade körsbärstomater och salt, och ringla över lite olivolja och crema di balsamico.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0