Hamnmagasinen

Vid Enköpings hamn ligger ett rött trähus, ett gammalt magasin, vilket idag fungerar som såval galleri och hantverksbod som restaurang, café och glassbod. Här gjorde vi ett lunchstopp på vår väg till Örebro mamma, lillebror och jag. Den skål med oskalader räkor som jag avnjöt, tillsammans med en bit bröd och aioli, var allderles förträfflig denna varma sommardag vid vattnet, där nya segelbåtar gled in och glada människor satt och njöt i solen. Brödet var ingenting särskillt, och aioli är inte riktigt min grej - men lite doppande blev det, och räkorna var utsökta precis som de var! I övrigt erbjöds matigare smörgåsar, som den räksomörgås som mamma tog, och lite mer mättande maträtter - brors val av köttfärsenchiladas är ett exempel på det. Även kakor och bakverk fanns att frossa i! Inte bara jag var stornöjd; lilla mamma hälsar att det var den godaste räkmacka hon ätit - hon skulle kunna åka till Enköping bara för att få äta den igen! Gott om plats och trevlig stämning, men rätt svårt att hitta! Vi visste vart det låg tack vare att mamma varit där tidigare, men för en ovetande turist på genomfart är det stört omöjligt att komma dit. Håll utkik efter hamnen!

I galleriet fanns gott om smycken av olika slag, färg och form - i en helt klart överkomlig prisklass. Även en del livsmedel, såsom vinäger och kryddor, ingick i utbudet. Sjöboden hade en hel del prylar till båten, och av den anledningen gick jag inte längre än till tröskeln - den delen av magasinet får någon annan utforska! Till sist fanns hantverksboden. I den fann vi stenar och smycken av olika slag, men även en del träarbeten. Lite egna saker, men helt klart värt ett besök!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0