Grahamsbröd med durumvete

Min jakt på det perfekta brödet, de fulländade frukostbullarna och de ultimata mellanmålsfrallorna går vidare. Förändningarna från varje baktillfälle är väldigt små, och därför har jag valt att inte lägga upp dem, men nu är det dags för en uppdatering! Igår föddes nämligen mitt bästa försök hittills - och jag är så stolt! Bröden är stora, väljästa och saftiga - och efter någon minut i ugnen på grilläge är de snudd på oövervinnerliga. Nu när jag har grunden är det bara att börja experimentera med smaksättningar - håll utkik!

Grahamsbröd med durumvete
12 bröd, 3 timmar

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 msk honung
4 dl grahamsmjöl
3 dl durumvetemjöl
4 dl vetemjöl


Mät upp vattnet i en stor bunke och smula sedan ner jästen i den. Tillsätt saltet och honungen och rör om tills allt är ordentligt blandat. Rör ner durumvete-, vete och grahamsmjöl och knåda sedan degen med händerna i ungefär tio minuter. Låt den sedan vila under en bakduk i 60 minuer. Bearbeta sedan degen för hand i ytterligare 5 - 10 minuter innan du formar bullar i valfri form - ungefär 12 stycken blev lagom. Smörj en plåt, lägg på bröden och låt sedan bröden jäsa under en duk i 45 minuter. Sätt samtidigt ugnen på 200 grader. Placera plåten längst ner i ugnen och grädda i 30 minuer. Så fort bröden har svalnat en aning: lägg dem i en plastpåse och förslut väl!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0