Gnocchi med räkor i vit tryffelolja

Lite lördagslyx blev det ikväll, här i min ensamhet! Just nu provar jag den vita tryffeloljan till både det ena och det andra, nu blev det till att steka i. Det fungerade jättebra - trots att stekpannorna här inte är mycket att hänga i julgranen. Lite matlagningsgrädde och riven parmesan på det och lördagens lyxxmiddag är gjord. Efter ett bra gympass och många och långa promenader med Ebba kände jag för att unna mig det - det finns alltid en anledning att unna sig! Jag känner dock att jag saknar färska kryddor här i mitt kök - lite basilika till det här hade varit kalas.

Gnocchi med räkor i vit tryffelolja
1 portion, 15 minuter

½ paket gnocchi
100 g räkor
5 körsbärstomater
½ dl matlagningsgrädde
parmesanost
vit tryffelolja

Koka upp rikligt med vatten och lägg sedan i gnocchin. Hetta upp den vita tryffeloljan i en stekpanna och räkorna i den. Lägg i körsbärstomaterna när räkorna fått lite färg. Plocka upp gnocchin ur vattnet när de flyter upp, kyl dem i kallt vatten och lägg dem sedan i pannan med räkorna och tomaterna. Stek tills även gnocchin fått lite yta, och tillsätt då matlagningsgrädden. Låt dra en lite stund till, under omrörning. Ta bort från plattan, riv över lite parmesan, rör om och servera i en djup skål!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0