Fruktig kycklingsallad med bulgur

Det var i Saltå kvarns bok, Smaker från Saltå kvar, som jag fann recepte till kvällens middag. Den blev väldigt uppskattad här hemma, gick fort och var väldigt sommarfräsch. Svårt var det inte heller, får jag väl lov att tillägga! Jag uteslöt de torkade frukterna och passionsfrukten, så det kan ni ju lägga till om ni skulle känna att det faller er i smaken, men det gick allderles utmärkt utan också! En annan skillnad var att de utgick ifrån ½ grillad kyckling, jag stekte och kryddade egna kycklingbitar istället.

Fruktig kycklingsallad med bulgur
4 portioner, 20 minuter

3 dl okokt bulgur
2 msk olivolja
1 citron
6 dl hönsbuljong
1 apelsin
1 mango
½ gurka
2 avokado
½ dl cashewnötter
2 dl matyoghurt
1 tsk curry
500 g kyckling
cayennepeppar
salt & svartpeppar


Riv citronskalet och blanda med olivolja. Hetta upp i en kastrull och fräs det okokta bulguret en liten stund. Koka upp buljongen och häll den över bulgurn och koka sedan i tio minuter - enligt receptet på förpackningen. Skala apelsin, mango och avokado och skär dessa, samt gurkan, i små tärningar eller bitar. Skär kycklingen i småbitar och stek upp i en het stekpanna med olivolja och krydda med salt, cayenne- och svartpeppar. Blanda bulgur, frukt, grönsaker och kyckling i en stor skål. Smaksätt yoghurten med curry och servera!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0