Bockholmen hav och restaurang

På tema avsked; avskedsmiddag. Efter tisdagens steppass och en snabbdusch åkte mamma, Ebba och jag ner till Bockholmen, en liten ö i södra Bergshamra, och den absoluta favoritrestaungarngen, alla kategorier; Bockholmen hav och restaurang. Nog svider det till lite i plånboken vid ett besök, men någon gång i bland gör väl inte det hela världen - och det är värt varenda krona! Miljön är fantastisk, både uppe på verandan vid "fina restaurangen" och nere vid vattnet i grillbaren - och det är även maten! Vi satt uppe på varandan, och jag behövde inte ens öppna menyn för att veta vad jag skulle beställa; seafood-tallriken. Vid förra sommarens besök var det precis vad jag valde, och det är det godaste jag ätit! En tallrik med utsökta munsbitar av lax, squid, tonfisk, pilgrimsmussla, blåmusslor och hummer serveras tillsammans med en krämig aioli och ett fullkomligt perfekt tillagat grönsaksris med saffransmak. Vid första anblicken ser portionen lite väl snål ut, men efter några bitar av det underbara brödet som serveras till och före maten och en långsamt äten måltid var jag mycket mätt och nöjd! Skulle jag leva på en enda maträtt resten av livet skulle jag, tveklöst, välja denna framdukning!


Mammas middag bestod av kalventrecôt med sallad och pommes frites - och den smakade också vill jag lova! Jag fick mig en smakbit, av både kött och potatis, och det var ljuvligt! Jag tror inte jag har ätit kalv tidigare, inte på det sättet iallafall, men det är något jag kommer beställa in när jag får tillfälle nästa gång! Sedan vet jag ju inte om det är lika bra tillagat som på Bockholmen, naturligtvis. Då vi kom så sent som vi gjorde var det ganska mörkt, men det var vrålmysigt med den lilla ljuslyktan vi fick på vårt bord, där vi satt inlindade i lånade fleecefiltar och njöt i fulla drag. Tack så hemskt mycket mamma, för en helt underbar avslutningsmiddag - både maten, stämningen och sällskapet är något jag kommer leva på länge, länge, länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0